Tratamentul endodontic

Ce este Endodonția ?

Cuvântul „endodonție” provine din limba greacă și s-a format prin alăturarea a două cuvinte: Endo (= în interiorul) și Odontos (= dinte).
Endodonția este o specialitate a medicinei dentare care se ocupă cu tratamentul spațiului din interiorul dintelui, denumit spațiul endodontic, în care se găsește pulpa dentară.
Pulpa dentară sau conținutul camerei pulpare este reprezentată de țesuturile moi din interiorul dintelui (artere, vene, terminații nervoase și țesut conjunctiv). Țesutul nervos din interiorul dintelui nu este de o importanță vitală pentru sănătatea, longevitatea și funcționalitatea dintelui. Funcția sa principală este cea senzorială. Absența nervului din interiorul dintelui nu va afecta funcționalitatea dintelui respectiv pe arcadă, el putând fi foarte bine tratat odontal (prin obturații) sau protetic.

De ce am nevoie de un tratament endodontic (tratament de canal) ?

În cele mai multe cazuri, tratamentul endodontic este necesar ca urmare a trei mari motive:
infectarea pulpei dentare printr-o carie dentară profundă, ea penetrând țesuturile dure dentare pâna în apropierea camerei pulpare.
traumatism dentar: fractura dentară, lucrări protetice sau odontale necorespunzătoare.
din motive terapeutice: de multe ori, datorită migrărilor dentare, pentru a putea utiliza dinții respectivi ca stâlpi într-o lucrare protetică, este nevoie de o șlefuire intempestivă a țesuturilor dentare, șlefuire care duce la deschiderea camerei pulpare și implicit la tratamentul endodontic.
De multe ori, când pulpa dentară are o suferință incipientă și nu este încă infectată (durerile dentare apar atunci când bem lichide calde sau reci, mâncăm înghețată sau mâncare foarte fierbinte), medicul poate încerca un tratament dentar numit coafaj dentar din dorința de a păstra vitalitatea dintelui dumneavoastră. Dacă acest tratament eșuează atunci vom fi nevoiți să efectuăm un tratament endodontic pentru a înlătura durerea.
A avea un dinte tratat endodontic nu înseamnă că acest dinte va fi extras în următorii ani, așa cum multe persoane afirmă. Motivul pentru care realizăm un tratament endodontic corect este tocmai păstrarea acestui dinte pe arcadă pentru cât mai mult timp. Într-adevăr, dacă motivul tratamentului endodontic este o carie foarte profundă care a distrus în mare parte coroana dintelui, vom fi nevoiți să îl reconstituim printr-un pivot din fibră de sticlă de exemplu, refăcând astfel coroana dintelui și făcând posibilă restaurarea lui prin diferite metode protetice. Dacă toate aceste tratamente sunt făcute corect și aveți o igienă dentară foarte bună, dintele dumneavoastră ar putea rămâne pe arcadă pentru tot restul vieții.

Tratamentul antibiotic funcționează ?

Nu!
Infecția din interiorul dintelui nu răspunde la tratamentul antibiotic deoarece dintele (structurile sale dure) restricționează cantitatea de sânge care ajunge în zonă și deci, cantitatea de antibiotic. Astfel, antibioticele nu ajung în cantitate suficientă în zona infectată și nu pot acționa eficient. Deasemenea, tot datorită fluxului sanguin scăzut din zona pulpei dentare, capacitatea de autoreparare a acesteia este mult atenuată.

Cum decurge un tratament endodontic propriu-zis în cabinetul nostru ?

Dintele prezintă în interiorul canalelor radiculare un țesut vascular și nervos (nervul), care asigură aportul de substanțe nutritive. Atunci când are loc inflamarea sau infectarea acestui țesut, este necesară indepărtarea acestuia. Acest procedeu se numește pulpectomie (îndepărtarea pulpei dentare, a nervului).
Tratamentul de canal constă în eliminarea nervului din canalele rădăcinilor, urmat de obturarea (umplerea) acestora cu materiale speciale (gutapercă), care asigură sigilarea și împiedică infecția.
Cu ajutorul instrumentarului modern rotativ, acționat de un motor endodontic performant (Root ZX II - Morita Japonia) se realizează o lărgire mai accentuată a canalului și implicit o curățare net superioară, iar cu noile materiale de sigilare injectate și comprimate vertical în canale (Obtura Spartan - SUA), se obține o obturație de canal perfect etanșă.
Lungimea canalului radicular este măsurată electronic cu cel mai performant sistem de localizare a orificiului de deschidere al canalului (Morita ZX II - Japonia), astfel că vom ști exact până unde trebuie plasată obturația de canal.
Izolarea dintelui cu digă, este un standard al cabinetul nostru stomatologic, utilizat atât pentru tratamentele endodontice cât si pentru simplele obturații ale coroanei (plombe), astfel vom putea realiza tratamente mai sigure, fiind ferite de invadarea cu salivă și bacterii a câmpului operator.
Principiul „ceea ce nu se poate izola cu digă nu se tratează” devine astfel o cerință terapeutică necesară, pentru că altfel tratamentele pot fi sortite eșecului, iar nouă nu ne plac eșecurile.
Izolarea dintelui tratat cu digă în timpul tratamentului endodontic, asigură pe termen lung un prognostic mult mai bun, pentru că:
nu se produce contaminarea intraoperatorie cu salivă, deci cu bacterii
se evită pătrunderea accidentală a materialelor străine în cavitatea bucală a pacientului
este eliminat riscul înghiţirii sau aspirării instrumentarului mic
părțile moi (limba, buzele şi gingiile) sunt ferite de acţiunea instrumentelor tăietoare
soluţiile de irigare cu gust neplăcut sau caustice nu mai ajung în contact cu cavitatea bucală a pacientului
are loc o creștere a vizibilității intraoperatorii, medicul putându-se concentra mai bine în timpul manoperelor tratamentului endodontic
Inițial, tratamentul endodontic este realizat pentru a îndeparta durerea și a vindeca sau a preveni infecția. Scopul final este menținerea funcționalității dintelui.
Pentru îndeplinirea acestui scop, în cabinetul nostru este utilizată o tehnică mixtă și foarte eficientă de preparare a canalelor radiculare (manuală și rotativă - sistemul rotativ Twisted Files - Sybron Endo, SUA) precum și o metodă de obturare tridimesională a canalelor radiculare (tehnica de obturare prin condensare verticală la cald), utilizând sistemele Obtura III – sistem de livrare a gutapercii încălzite și System B – are capacitatea de a menține constantă temperatura de modelare și condesare a gutapercii pe parcursul tratamentului endodontic.